2014-08-31

Wyglądać Wiosny - cztery wiersze 春望詞四首

花开不同赏,
Nie wspólnie cieszymy się kwitnieniem kwiecia
花落不同悲。
Nie wspólnie smucimy jego opadaniem.
欲问相思处,
Chciałbyś zapytać, kiedy najbardziej za Tobą tęsknię -
花开花落时。
- i gdy kwiaty kwitną, i gdy opadają.

㨫草结同心,
Ująwszy trawę, splatam ją na kształt serca
将以遗知音。
Jak utraconą bratnią duszę.
春愁正断绝,
Zrywam z wiosennym spleenem,
春鸟复哀吟。
A wiosenne ptactwo lamentuje do wtóru.

风花日将老,
Wiatr, kwiat i dzień się starzeją jednako,
佳期犹渺渺。
Szczęsny dzień* ginie w dalekich mgłach.
不结同心人,
Gdy nie mogę złączyć mego serca z jego
空结同心草。
Na cóż mi spleciona w serce trawa?

那堪花满枝,
Ciężko znieść, gdy kwiaty wypełnią gałązki,
翻作两相思。
Tworzenie pieśni o naszej tęsknocie
玉箸垂朝镜,
Nefrytowe pałeczki** opadają na lustro
春风知不知。
Czyż wie o tym wiosenna bryza***?

Wiersz Trawiastej Fali, w sam raz dla zakochanych nastolatek :) Mnie najbardziej ujęła oczywiście "bratnia dusza". W tej wersji jest to zhiyin 知音 - osoba, która rozumie Twoją muzykę. Oczywistą oczywistością jest, że ja rozumiem muzykę ZB, a on moją - i w ten sposób spełniło się marzenie, by mój mąż był jednocześnie moim najlepszym przyjacielem i bratnią duszą...
A samą historię osoby, która rozumie muzykę tego drugiego i dlatego jest jego bratnią duszą, jeszcze opowiem...

*chodzi o dzień zaślubin.
**oczywiście chodzi o łzy tęskniącej kobiety.
***wiosenna bryza to miłość między kochankami, albo osoba, którą się kocha.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Proszę, nie anonimowo!
Ze względu na zbyt dużą ilość trolli, musiałam włączyć moderowanie komentarzy. Ukażą się więc dopiero, gdy je zaakceptuję. Proszę o cierpliwość.