2020-10-05

dajskie wzory

Dzisiejszy wpis powstał w ramach współpracy z japonia-info.pl czyli pod egidą Unii Azjatyckiej. 

Kiedy przyjechałam do Yunnanu po raz pierwszy, zdumiało mnie, jak szalenie różni się tutejsza estetyka od rdzennie chińskiej, którą już trochę znałam. Potem trochę się podszkoliłam w zakresie yunnańskich grup etnicznych i przestało mnie to wszystko dziwić, a po jakimś czasie niektóre style mogę już wskazać bez namysłu. Jednym z nich jest styl grupy etnicznej Dai, czyli chińskich Tajów. Zobaczcie sami, jaki jest charakterystyczny:








Tak zdobionymi tkaninami upiększa się m.in. wnętrza etnicznych restauracji, ale znam też amatorów tej sztuki, którzy tak sobie dekorują mieszkania.
Dajska estetyka często pojawia się w przestrzeni publicznej - czego przykładem może być właśnie powyższa instalacja  przerośniętych wazonów, którą aktualnie można oglądać nad Szmaragdowym Jeziorem.  

Tutaj możecie obejrzeć więcej dajskich dzieł sztuki.

A tutaj poczytajcie o tradycyjnych japońskich wzorach.

4 komentarze:

  1. Niesamowicie piękne! I takie trochę modernistyczne w formie. I secesyjne. Zakochałam się :-) Te z linku też ciekawe.

    OdpowiedzUsuń
  2. Gdybym nie wiedział, że to Chiny rzekł bym: Grecja, Persja....Piękne!

    OdpowiedzUsuń

Proszę, nie anonimowo!
Ze względu na zbyt dużą ilość trolli, musiałam włączyć moderowanie komentarzy. Ukażą się więc dopiero, gdy je zaakceptuję. Proszę o cierpliwość.