2019-02-02

dal bhat दालभात

Przywiozłam sobie z Polski soczewicę i teraz szaleję. Ostatnio ugotowałam spaghetti z sosem pomidorowo-soczewicowym, a dziś na obiad jest dal bhat, cokolwiek przeze mnie zmieniony.

Składniki:
  • ryż
  • zielona soczewica - pół szklanki
  • pomidory - pół kg
  • solidna cebula
  • dwa ząbki czosnku
  • kawalątek imbiru
  • mleko kokosowe - ilość zależy od tego, jak bardzo łagodną zupę chcemy otrzymać. Ja dodaję szklankę.
  • kurkuma
  • sól
  • pieprz
Wykonanie:
  1. Ugotować ryż.
  2. Ugotować soczewicę: wrzucić ją na gorącą wodę i gotować około 20-25 minut - do zmięknięcia. Pamiętajcie, żeby nie dodawać soli. Ja proporcje odmierzam "na oko", dając dużo wody, żeby potem była z tego zupa.
  3. W międzyczasie obsmażyć posiekaną cebulę z czosnkiem, dodać przyprawy.
  4. Do cebuli dodać posiekane pomidory bez skóry i dusić razem na niewielkim ogniu, aż zrobi się gęsty sos.
  5. Dolać sos do ugotowanej soczewicy i solidnie wymieszać.
  6. Dodać mleko kokosowe, zagotować i podawać z ryżem. Tradycyjnie podaje się tak, że ryż jest osobno i zupa osobno, ale ja często podaję to jak 蓋飯 gài​fàn czyli dosłownie "ryż z przykrywką". Zazwyczaj do tego podane są sezonowe warzywa. U mnie często jest to jakaś zblanszowana lub surowa zielenina; tym razem - ugotowane na parze bataty oraz surowe ogórki.
Tajfuniątko uwielbia dal bhat pasjami, stąd jedno zdjęcie przedstawia dal bhat na uroczym talerzyku ze świnką Peppą, na którą dziecię z uporem maniaka mówi "świnka Pepka" :D

2 komentarze:

  1. A co się stało z tą dodaną wodą? Bo mimo starań nie udało mi się dostrzec na zdjęciach zupy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wypiłam. Rodzina zażyczyła sobie gęściora samego...

      Usuń

Proszę, nie anonimowo!
Ze względu na zbyt dużą ilość trolli, musiałam włączyć moderowanie komentarzy. Ukażą się więc dopiero, gdy je zaakceptuję. Proszę o cierpliwość.