2018-10-25

Światowy Dzień Makaronu

W dniu kluchowego święta postanowiłam pokazać Wam moje ulubione tutejsze makarony:
卤面 lumian czyli makaron z mięsnym sosem i dodatkami

牛肉米干 czyli cienki makaron ryżowy z Xishuangbanna, w wołowym rosole z dodatkami
kluski przechodzące przez most...
...i przed wrzuceniem do wrzątku ;)
małogarnkowe misieny w trakcie...
...i po zrobieniu.
misieny z kwiatem fasolowym na ostro
misieny na zimno - i ostro, oczywiście
smażone misieny z czosnkiem bulwiastym
jedwab przynęty - dalijski makaron ersi w wywarze wieprzowym z ugotowanym na miękko mięsem: 扒肉饵丝

domowe pho
sapie przed...
...i po wymieszaniu.
Jestem Yunnanką. Milion razy częściej jem misieny niż zwykłe makarony. Pamiętajcie jednak, że w chińskiej nomenklaturze "makaron" jest zarezerwowany dla długich makaronów pszennych. Nawet pszenne, ale o innych kształtach - jak włoskie motylki, sprężynki i inne takie, nie zwą się już makaronami 面条 miàn​tiáo, a 通心粉 tōng​xīn​fěn. Właśnie ten 粉 fěn jest zarezerwowany dla makaronów innych niż te podstawowe. Z wyjątkiem misienów, bo one są ryżowymi nitkami 米线 mǐ​xiàn... no i z całą masą innych, lokalnych wyjątków, które mają nazwy najróżnistsze. Ale dla mnie - klucha to klucha. Kocham wszystkie! Wszystkiego najlepszego z okazji Światowego Dnia Makaronu!

6 komentarzy:

Proszę, nie anonimowo!
Ze względu na zbyt dużą ilość trolli, musiałam włączyć moderowanie komentarzy. Ukażą się więc dopiero, gdy je zaakceptuję. Proszę o cierpliwość.