blog azjofilski 亞洲迷的部落格

Moje zdjęcie
Kunming, Yunnan, China
Blog o Azji. Blog o Chinach. Blog o chińskiej kuchni. Blog o Yunnanie. Blog o Kunmingu. Blog o mnie. Można by tak długo... Przygodę z Azją zaczęłam w 2004 roku. Jakiś czas później wpadłam na to, żeby zacząć zaklinać czas blogiem. Jest tu o ludziach, miejscach, kuchni, muzyce, są ciekawostki językowe i moje przygody. Nie zawsze za to pojawiają się polskie znaki, za co serdecznie przepraszam wszystkich Czytelników. 這裡我把我愛的, 我討厭的, 我感興趣的, 跟亞洲有關係的事情寫下來. 希望能幫你們消磨時間 ^.^

2009-03-11

索瑪花 紅杜鵑 czerwona azalia

W kulturze Hanow, jesli chce sie zobrazowac urode dziewczeca porownuje sie ja do kwiatu. Bez zadnych specyfikacji - wszystkie kwiaty sa ladne, wiec dziewczyna sobie wybiera ulubiony, cieszy sie z komplementu i po sprawie. U nas czesto pojawia sie porownanie pieknosci do banalnej rozy (jakos nigdy sie nie spotkalam z komplementem typu "jestes piekna jak petunia czy inny bratek" :P). W kulturze Yi, mysliwskiego ludu, ktory nie ma czasu na pierdoly typu hodowla roz, inny kwiat symbolizuje nie tylko piekno, ale i dobrobyt. Jest to wlasnie czerwona azalia. Krzew, nazywany w tych okolicach "gorska roza", cieszy oczy cala wiosne i wczesne lato, znamionujac jednoczesnie dobre zbiory - jesli azalii uda sie pokryc obficie kwieciem, to znaczy, ze gleba jest wystarczajaco wilgotna i ze wszystko powyrasta jak trzeba. Dlatego kazde domostwo Yi chetnie sadzi azalie na wlasnym podworku. Jest to jedna z najwazniejszych roslin ozdobnych tej grupy etnicznej.
Ucieszylismy sie wiec niepomiernie widzac mlody, dwumetrowy zaledwie krzak rosnacy sobie dziko w lasku przy domu. MPBL natychmiast pobiegl po motyke; wspolnymi silami (to znaczy: on kopal, a ja go wspieralam werbalnie) zdolalismy przeprowadzic azalie do domu: Teraz juz pewnie kwitnie... Jesli sie w ogole przyjela :P
Jak powszechnie wiadomo, wszystkie mniejszosci chinskie swietnie spiewaja i wykorzystuja to (niecnie) do zalotow. Piosenka daje duzo wieksze mozliwosci subtelnego wyrazenia swoich uczuc - dlatego przecietny Yi zamiast "Te, slicznotka, cycki ci urosly" zaspiewa raczej "jakze pieknie rozkwitla azalia"... to tak tytulem wytlumaczenia, dlaczego w tej piosence spiewaja, ze azalia jest nie tylko piekna, ale tez jakze ciepla i sympatyczna :D
I jeszcze tance Yi do tejze piosenki. Niestety, moj prywatny Yi nie posiada takiej pieknej czarnej peleryny... :(

索瑪花對彝族來說是最漂亮的花. 所以他們那裡不說美女就說索瑪花. 索瑪花代表最好的意思; 難怪每一個彝組家庭都願意在自己的花園有索瑪花... 這是為什麼有一天我們就移植那根植物...
說實話我也認為索瑪花比什麼玫瑰漂亮多了.
如果你們對這個植物感興趣, 可以看看這個網站. 還有一些跟索瑪花有關係的彝族歌曲和舞蹈.

2 komentarze:

  1. I dobrze, że nie ma pelerynki. Jak oglądałaś "Iniemamocni" to wiesz, że Ci z pelerynkami źle kończą.
    W sumie w Polsce to w ogóle te kwiaty jakieś niedoceniane. Róża dla zakochanych, tulipanki na dzień kobiet, dla babci żonkilki, dla zmarłych chryzantemy.

    OdpowiedzUsuń
  2. i gozdziki, nie zapominaj o gozdzikach! :D A ja nie lubie scietych kwiatow... Jestem naturalizowana Yi i wole zywe kwiaty :) Wiec niedobory bukietow wcale mnie nie martwia :D

    OdpowiedzUsuń

Proszę, nie anonimowo!
A jeśli nie na temat bądź niekulturalnie, skasuję.