2024-07-16

żabki wspinające się na kamienie 青蛙爬石板

Jestem już na tyle doświadczoną yunnańską kucharką, że gdy zobaczyłam stragan sprzedający żaby na kamieniach, wiedziałam doskonale, że powinnam się spodziewać nie prawdziwych płazów, a jakiegoś dania opartego na strączkach, przede wszystkim - na bobie. Znamy już przecież żabki skaczące po kamieniach i obejmujące nefrytowe kolumny. Tak! Tę potrawę też już jadłam; poza Kunmingiem łatwiej ją przyuważyć pod znacznie nudniejszą nazwą "placki z bobem" 蚕豆粑粑/青豆粑粑. Czasem można też trafić na nazwę "żabki noszące kamienie na plecach" 青蛙背石板.
Są wyjątkowo proste do przygotowania. Przyznać jednak muszę, że ponieważ w Kunmingu uchodzą za dość typowy sezonowy street food, rzadko zdarza mi się przyrządzić je w domu. 

Składniki
  • mąka z kleistego ryżu (taka, jak do tangyuanów) 
  • świeży bób obrany ze skórki (można krótko obgotować w lekko słonej wodzie) 
  • tłuszcz do smażenia 
Wykonanie
  1. Bób połączyć z mąką i dodawać po trochu wody, aż będzie można uformować twardawy prostokątny czy też trapezowaty wałek. 
  2. Wałek pokroić w dość grube plastry (ok. 1 cm). 
  3. Na patelni o grubym dnie rozgrzać tłuszcz; smażyć placuszki do zezłocenia na wolnym ogniu. 
  4. Podawać na słodko (z cukrem/miodem), słono bądź pikantnie (maczane w płatkach chilli). 
  5. Jeść na ciepło. 
Poniżej filmik pokazujący zakupy podczas yunnańskiego dnia targowego, zakończone przyrządzeniem i degustacją takich placuszków.
 

2 komentarze:

  1. Proste i z bobem, zrobię póki mamy bób.
    PS. Pilnie czytam wszystko i cieszę się, że piszesz.
    Zaczęłam uczyć się chińskiego, na początek przez poszerzone Duolingo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowo :) Każdemu autorowi porzebne jest takie wsparcie, żeby wiedział, że to, co robi ma sens :) Trzymam kciuki za naukę chińskiego; to jedna z pasji, która ma szansę trwać całymi latami!

      Usuń

Proszę, nie anonimowo!
Ze względu na zbyt dużą ilość trolli, musiałam włączyć moderowanie komentarzy. Ukażą się więc dopiero, gdy je zaakceptuję. Proszę o cierpliwość.