2024-05-18

Piękno czasów 时代之美

Z okazji Międzynarodowego Dnia Muzeów chciałam się z Wami podzielić kilkoma eksponatami, które mnie zainteresowały na wystawie wspomnianej w tytule. Wystawa ta odbyła się pół roku temu; chciałam najpierw poedytować zdjęcia, żeby były jakieś takie trochę mniej krzywe i ohydne, ale jeśli tak dalej pójdzie, to nigdy już ich nie wrzucę na blog, bo po prostu czas mi się za bardzo skurczył. Postanowiłam więc, że lepszy rydz niż nic, a Wy na pewno wybaczycie mi kompletny brak profesjonalizmu w imię możliwości poobcowania z ciekawą sztuką. 
Wystawa ta odbyła się w Yunnańskim Muzeum Sztuki, czyli w moim ulubionym "Pałacu Kultury", który dawniej pełnił rolę Muzeum Yunnańskiego. Dla chińskojęzycznych mam artykuł o wystawie.
Dong Jinfeng, Przy wiejadle
Chen Kai, Nowy dom babci
Li Chuankang - The Hump. Latające Tygrysy. Pamięć
Liu Jiankun - Melodia w starym domu

Yang Mingli - Bananowy sad w sierpniu
Lu Runeng - Przędzenie
Guan Yubin - Panna Młoda
Tu Xiao - Góry Ailao. Pomyślność w Nowej Erze
Zhao Fang - Taniec z palmowymi wachlarzami mniejszości Hani
Ren Huizhong - Chłopiec Miao z Yunnanu (dzierżący sheng, tradycyjny chiński instrument)
Dai Jie - Język kwiatów (nazwa dwuznaczna, bo akurat ta gałąź Yi nazywa się Yi Kwiecistych Pasów 花腰彝族)
Luo Jiang - Zapiski z gór Yi I
Wang Yuhui - Krajobraz idealny
He Kun - Jesienna pieśń - biały ląd
Peng Oujia - Dżungla
Wang Dongming - Huśtawka
Chen Qi - Koszyk
Chen Li - Dziewczęta
Zhu Weiming - Scena z wioski Hani - Powrót z targowiska
Chen Yongle - Owoc miłorzębu
Zheng Xu - Dzień targowy
Li Weiqing - Miasto Wiosny w Śniegu
Liu Ziming - Jezioro Erhai
Guo Renhai - Dajski bambusowy dom
Zhang Yusong - Święto Słońca ludu Lahu
Sheng Liyun - Jesienny wiatr
Xiao Fan - Góry Meili po deszczu
Wystawa była podzielona na kilka części - etniczna, krajobrazowa itd. Najważniejszym elementem łączącym większość dzieł był ich związek z Yunnanem - i właśnie z tego względu spędziłam w muzeum ładnych kilka godzin, patrząc na yunnańskość oczyma artystów. Szalenie fascynujący projekt.

6 komentarzy:

  1. Niesamowita różnorodność stylów. Gdybym nie znał pochodzenia o niektórych pracach powiedziałbym, że pochodzą z Ameryki Południowej i Środkowej. A praca Luo Jiang - Zapiski z gór Yi I mogłaby spokojnie wisieć w każdym polskim skansenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak! Każda wystawa tego typu utwierdza mnie w przekonaniu, że Yunnan to nie Chiny :D

      Usuń
  2. Krajobraz idealny! Oprócz dwudziestu innych kandydatów, jak dla mnie na pozycji pierwszej.

    OdpowiedzUsuń
  3. "Góry Meili po deszczu" też bym wzięła, gdyby dawali. :-) Piękna grafika.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to też. A dla Tajfuniątka wzięłabym Huśtawkę i Dzień targowy

      Usuń

Proszę, nie anonimowo!
Ze względu na zbyt dużą ilość trolli, musiałam włączyć moderowanie komentarzy. Ukażą się więc dopiero, gdy je zaakceptuję. Proszę o cierpliwość.