2023-07-29

cynowód chiński 黄连

Rzadko miewam problemy żołądkowe. Po pierwsze: mam szczęście. Po drugie: jadamy zazwyczaj w domu lub w miejscach bezpiecznych pod tym względem. Po trzecie: kiedy tylko zaczynam czuć, że coś mogło pójść nie tak, zażywam najlepsze chińskie tabletki na problemy żołądkowe: 黄连素. Są one wspaniałym przykładem wykorzystania chińskiej medycyny tradycyjnej dla stworzenia współczesnego leku na modłę zachodnią. I to działa! 

Kiedy w polskich źródłach szukamy, co to jest cynowód/złotnica, dowiadujemy się głównie, że to taka tam sobie roślinka, niczemu nie służąca. Już w świecie anglojęzycznym jest lepiej. Po pierwsze okazuje się, że można tę roślinkę nazwać przepięknie "złotą nicią" goldthread zamiast cynowodem. Po drugie zaraz otrzymujemy skład chemiczny kłącza: znajdują się tu m.in. berberyna, palmatyna i koptyzyna. No ale to zostało zbadane bardzo, bardzo późno. Za to Chińczycy wieki temu włączyli Coptis chinensis w swoich pięćdziesiąt podstawowych ziół, wierząc, że ma właściwości przeciwnowotworowe, przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i w dodatku pomaga na układ krwionośny. Dla nas najważniejsza jest w tym wszystkim berberyna, ponieważ ją dość dokładnie już zbadano. I okazało się, że

Berberyna wykazuje silną aktywność biologiczną: ma działanie przeciwbakteryjne, przeciwpierwotniakowe, przeciwbiegunkowe, przeciwrakowe, przeciwcukrzycowe, przeciwnadciśnieniowe, antydepresyjne, przeciwzapalne oraz obniża poziom cholesterolu. Ponadto berberyna wykazuje właściwości korzystne w redukcji tkanki tłuszczowej. Zwiększa aktywność hormonu adiponektyny, a także oddziaływanie na SIRT-1, dzięki czemu pozytywnie wpływa na metabolizm, reguluje apetyt, a także przemiany tlenowe zachodzące w organizmie i pracę mitochondriów. Właściwości te znalazły zastosowanie nie tylko w terapii odchudzającej, ale także leczeniu zespołu metabolicznego i cukrzycy typu 2. (za polską Wiki)

Z tego wszystkiego najbardziej mnie jednak interesuje jej działanie na mój przewód pokarmowy. Nigdy dotąd nie spotkałam się z lekiem, który potrafi skutecznie wyleczyć biegunkę po jednorazowym zażyciu.  Dzięki chińskim bogom za tabletki berberynowe! I choć oczywiście mam nadzieję, że będąc w Chinach nie padniecie ofiarą klątwy faraona cesarza, to jednak ufam, że sobie zapamiętacie nazwę tego leku. 

PS. Przy okazji działa u mnie oczywiście patriotyzm lokalny: duże ilości cynowodu chińskiego są uprawiane na potrzeby medyczne właśnie w Yunnanie. 

PS.2. A Tajfuniątko leczymy, jak już wspominałam, kurzym złotem.

3 komentarze:

  1. Anonimowy7/8/23 01:42

    Dzień dobry, mam pytanie dotyczące kurzego złota. Wygląda na ugotowane. Czy wyczyścić żołądki z brudu i ugotować wraz z błonką, czy błonkę zdjąć na surowo i dopiero ugotować, czy też jej prozdrowotne działanie zasadza się na surowości produktu, a ja po prostu źle widzę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tradycyjnie błonki się nie gotuje, tylko zdejmuje na surowo i suszy na ostrym słońcu tak długo, aż stanie się krucha - wtedy można ją zmielić;/zrobić z niej proszek, który następnie się rozrabia z wodą i wypija, ewentualnie z dodatkiem cukru.

      Usuń
  2. Anonimowy8/8/23 05:14

    Suszenie, na to nie wpadłam :). Dziękuję i serdecznie pozdrawiam, Panią i całą Pani rodzinkę :)

    OdpowiedzUsuń

Proszę, nie anonimowo!
Ze względu na zbyt dużą ilość trolli, musiałam włączyć moderowanie komentarzy. Ukażą się więc dopiero, gdy je zaakceptuję. Proszę o cierpliwość.