blog azjofilski 亞洲迷的部落格

Moje zdjęcie
Kunming, Yunnan, China
Blog o Azji. Blog o Chinach. Blog o chińskiej kuchni. Blog o Yunnanie. Blog o Kunmingu. Blog o mnie. Można by tak długo... Przygodę z Azją zaczęłam w 2004 roku. Jakiś czas później wpadłam na to, żeby zacząć zaklinać czas blogiem. Jest tu o ludziach, miejscach, kuchni, muzyce, są ciekawostki językowe i moje przygody. Nie zawsze za to pojawiają się polskie znaki, za co serdecznie przepraszam wszystkich Czytelników. 這裡我把我愛的, 我討厭的, 我感興趣的, 跟亞洲有關係的事情寫下來. 希望能幫你們消磨時間 ^.^

2014-05-04

Nie ma drugiego takiego kraju VIII

Dzisiaj krótko, bo jakoś ostatnio mam mało czasu. To dobrze, że mam mało czasu, bo to znaczy, że robię coś interesującego i absorbującego, ale siłą rzeczy blog traktuję trochę po macoszemu. Na dobrą niedzielę: Pani Pastorowa chwali Chińczyków :)

WIEDZA I WYNALAZKI

Musimy się zgodzić, że Chińczycy są bardzo pomysłowi. Odkryli druk, odkryli jak zrobić proch i jeszcze jak używać magnetytu. Co to jest? Kawałek stali potarty o magnetyt będzie zawsze wskazywał Północ. Chińczycy odkryli te trzy rzeczy: druk, proch i użycie magnetytu, zanim my w Europie je odkryliśmy. Ale oni ich nas nie nauczyli, sami je odkryliśmy.
Są jednak dwie sztuki, których nauczyli nas Chińczycy: jak zrobić jedwab i jak zrobić porcelanę. Nie powinnam jednak mówić, że nas nauczyli; próbowali nas bowiem powstrzymać przed nauczeniem się tych sztuk; my jednak zobaczyliśmy ich jedwab i porcelanę i stopniowo nauczyliśmy się je wytwarzać sami. Chytry mnich przywiózł z Chin jaja jedwabników, schowane w wydrążonej lasce.

Czyli: ani jedwabiu, ani porcelany by w Europie nie było, gdyby Europejczycy, czyli dobrzy chrześcijanie, nie ukradli wiedzy Chińczykom. Jakoś w tym akapicie pani Mortimer nie wspomina o tym, ile dobrych rzeczy zrobiliby Chińczycy, gdyby byli wierzący...

3 komentarze:

  1. Anonimowy5/5/14 14:46

    Pewnie wtedy nie wstyd byloby im przyznac pewne pierszenstwo ;-)
    Kiara

    OdpowiedzUsuń
  2. "Ale oni ich nas nie nauczyli, sami je odkryliśmy." jakoś musiała ratować sytuację, w końcu nie jesteśmy gorsi od "pomysłowych" chińczyków :D ciekawe, czy współcześni jej ludzie, brali to wszystko jako prawdy oświecone.

    OdpowiedzUsuń

Proszę, nie anonimowo!
A jeśli nie na temat bądź niekulturalnie, skasuję.