blog azjofilski 亞洲迷的部落格

Moje zdjęcie
Kunming, Yunnan, China
Blog o Azji. Blog o Chinach. Blog o chińskiej kuchni. Blog o Yunnanie. Blog o Kunmingu. Blog o mnie. Można by tak długo... Przygodę z Azją zaczęłam w 2004 roku. Jakiś czas później wpadłam na to, żeby zacząć zaklinać czas blogiem. Jest tu o ludziach, miejscach, kuchni, muzyce, są ciekawostki językowe i moje przygody. Nie zawsze za to pojawiają się polskie znaki, za co serdecznie przepraszam wszystkich Czytelników. 這裡我把我愛的, 我討厭的, 我感興趣的, 跟亞洲有關係的事情寫下來. 希望能幫你們消磨時間 ^.^

2012-07-11

寂靜的天空 samotne i ciche niebo

Zespol HAYA to New Age. Takie stwierdzenie wystarczy - bo muzycznie to wlasnie ten gatunek i nie trzeba juz wiecej o tym pisac. Ale wedlug mnie HAYA to New Age ciekawy, bo z mongolskimi korzeniami. Sa wprawdzie z Qinghai, ktore jest juz blisko Tybetu, ale nie zapomnieli o swoich korzeniach.
Muzycy spotkali sie w 2004 roku i postanowili pokazac nie kiczowata mongolska pocztowke, tylko piekny widok znad granicy, odleglej od swiata i ludzi - pewnie dlatego swoj zespol nazwali HAYA - granica. I muzyka swa przekraczaja granice - mainstreamu, tradycji, mongolskosci.
Ale do mainstreamu sie przebili. Ich muzyka ozdobila bowiem film "Tysiace mil samotnosci" 千里走單騎. Przyszlo zainteresowanie, przyszla popularnosc, przyszly mile slowa od Tan Duna... No i przyszla Daiqing Tana 代青塔娜, ktorej piekny wokal dopelnil brzmienie zespolu jak goryczka dopelnia smak miodu.
Piosenka tytulowa chwycila mnie za serce, ale polecic moge niemal wszystkie z krazka "Samotne niebo". Tutaj do tuwinskiej (Tuwincy to ci od garlowego spiewu chöömej)melodii ludowej mniejszosci zostaly dopisane slowa:

日升月落
Dzien wstaje, ksiezyc zachodzi
生生不息的世界
Wzrastajacy w powtorzeniach swiat
永恆的遠方
niskonczona dal
你的輪廓在夕陽中融化
Twa sylwetka wtapia sie w zachod slonca
找到一種幸福足以悲傷
Znalazlam rodzaj szczescia wartego zranienia
沈默的祈禱只為安撫執著的靈魂
niemo sie modle by ukoic uparta dusze
當一切歸還於寂靜
Gdy wszystko wroci do samotnosci i ciszy
我別無渴求
Nie zostanie mi juz zadne oczekiwanie
在那風吹的草原
Na owianej wiatrem prerii
有我心上的人
Jest moj mily
風啊 
Wietrze!
你輕輕吹
Delikatnie wiej
聽他憂傷的歌
Sluchajac jego smutnych piesni
月亮啊 
Ksiezycu!
你照亮他
Opromieniaj go
火光啊 
Blasku ognia!
你溫暖他
Ogrzej go.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Proszę, nie anonimowo!
A jeśli nie na temat bądź niekulturalnie, skasuję.