blog azjofilski 亞洲迷的部落格

Moje zdjęcie
Kunming, Yunnan, China
Blog o Azji. Blog o Chinach. Blog o chińskiej kuchni. Blog o Yunnanie. Blog o Kunmingu. Blog o mnie. Można by tak długo... Przygodę z Azją zaczęłam w 2004 roku. Jakiś czas później wpadłam na to, żeby zacząć zaklinać czas blogiem. Jest tu o ludziach, miejscach, kuchni, muzyce, są ciekawostki językowe i moje przygody. Nie zawsze za to pojawiają się polskie znaki, za co serdecznie przepraszam wszystkich Czytelników. 這裡我把我愛的, 我討厭的, 我感興趣的, 跟亞洲有關係的事情寫下來. 希望能幫你們消磨時間 ^.^

2009-07-13

krowia dupa 牛的屁股


Oto najwazniejsza rzezba Kunmingu - tygrys gryzacy krowe w dupe. Pochodzi z czasow blizej nieokreslonych - okres Walczacych Krolestw badz Zachodnia Dynastia Han. W kazdym razie z czasow, gdy Yunnan jeszcze nie byl czescia Chin, a tylko od czasu do czasu musial dawac cesarzowi okup. Braz znaczy sie - bo wczesna chinska forsa byla wykonana wlasnie z tego materialu. I wlasnie braz stanowil podstawowe bogactwo Yunnanu, ktory byl niejako mennica cesarza.
Ale dlaczego tygrys gryzie krowe w tylek? Cholera wie. Nawet wykwalifikowani oprowadzacze po zabytkach nie wiedza. MPBL twierdzi, ze to symbol rownowagi w naturze, ze niby tygrys ma mocne szczeki, ale z krowa moze sobie nie poradzic, bo ona go przerasta pod wieloma wzgledami.
W parku Jindian 金殿 znajduja sie repliki tej i innych slynnych yunnanskich rzezb.

昆明最重要的東西。 代表大自然和人類的平衡。 讓大家知道古人的想象力多豐富。 戰國/西漢時代的老虎咬牛的屁股。

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Proszę, nie anonimowo!
A jeśli nie na temat bądź niekulturalnie, skasuję.