blog azjofilski 亞洲迷的部落格

Moje zdjęcie
Kunming, Yunnan, China
Blog o Azji. Blog o Chinach. Blog o chińskiej kuchni. Blog o Yunnanie. Blog o Kunmingu. Blog o mnie. Można by tak długo... Przygodę z Azją zaczęłam w 2004 roku. Jakiś czas później wpadłam na to, żeby zacząć zaklinać czas blogiem. Jest tu o ludziach, miejscach, kuchni, muzyce, są ciekawostki językowe i moje przygody. Nie zawsze za to pojawiają się polskie znaki, za co serdecznie przepraszam wszystkich Czytelników. 這裡我把我愛的, 我討厭的, 我感興趣的, 跟亞洲有關係的事情寫下來. 希望能幫你們消磨時間 ^.^

2009-04-06

chinski teatr - czeski film ^.^ 中國戲劇



Jakos w polowie marca wybralam sie do teatru. Nie jestem zadna ąę, tak samo lubie wypady na karaoke. Ale w szkole darmowe bilety dawali, wiec stwierdzilam, ze warto skorzystac, zwlaszcza ze scena tuz za rogiem mojej ulicy :) Nawet nie zapytalam o tytul...
A tytul to <<我的西南聯大>> czyli Moj zrzeszony narodowy uniwersytet poludniowozachodni. Czyli ten uniwersytet. W skrocie: kiedy niedobrzy Japonczycy najechali Chiny, zacne grono profesorskie (studenckie zreszta tez) z Pekinow i innych takich, zamiast bagnet na bron wziela nogi za pas. Najpierw pojechali do Changsha, potem wyniesli sie na najdalszy zachod, czyli do Kunmingu mojego ulubionego. Tu starali sie wprowadzic zachodni model - liberalny, niezalezny politycznie, z daleko posunieta wolnoscia. Udawalo im sie, dopoki sie nie pogniewali na Chiang Kai-sheka i nie zaczeli wspolpracowac z komunistami, a zamiast modelu zachodniego dostali model sowiecki ;) Gruzy dawnego 西南聯大 staly sie podwalinami wspolczesnego Yunnan Normal University 雲南師範大學.
Sztuka o 知識份子 czyli wyksztalciuchach. Co powinni robic - wspolpracowac z Japonczykami czy nie? Isc na front, czy prowadzic wojne slowna? Co poczac wobec Amerykanow? Te dylematy stoja przed czlonkami jednej rodziny, a wlasciwie - mieszkancami jednego hmmm siheyuana 四合院. Oczywiscie, wygrywaja chinskie wartosci, ale ginie syn, a corka wychodzi za maz za Amerykanina ;) Oczywiscie, patriotyzm bije po oczach.
Sztuka jak sztuka. Aktorzy... hmmm... czesc to dopiero studenci i bylo to po nich widac ;) Ale nie potrzebowali mikrofonow i doprowadzili mnie do placzu na sam koniec.
I wlasnie o tym chcialam... Bo, szczerze mowiac, nie spodziewalam sie nawet, ze zrozumiem mniej wiecej tresc. A przeciez zrozumialam. Zrozumialam, weszlam w historie i sie wzruszylam. Takie male dwa zwyciestwa - moje nad chinskim i chinskiego teatru nade mna...
第一次去看中文戲. 沒想到我看得懂. 但是我真的聽得懂看得懂! 需要證據嘛? 教授聽說他的兒子被剎的時候我哭泣呀... 女兒交美國男朋友時我也笑... 回家後我馬上找到了關於西南聯大的資料. 昆明, 我的愛... 我會研究你的歷史, 我想了解你... 親愛的昆明...
不過, 中國人的 "愛國" 態度我永遠不了解. 我想, 自己的國家雖然很重要, 但是沒有自己的家庭那麼重要... 一個波蘭俗語講: "blizsza cialu koszula niz sukmana" (內衣比外衣離身體近一點). 意思是: 離你比較近的東西對你比較重要; 事情越遠越不重要. 所以我想不應該為了表達自己愛國的態度犧牲自己的家庭...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Proszę, nie anonimowo!
A jeśli nie na temat bądź niekulturalnie, skasuję.