blog azjofilski 亞洲迷的部落格

Moje zdjęcie
Kunming, Yunnan, China
Blog o Azji. Blog o Chinach. Blog o chińskiej kuchni. Blog o Yunnanie. Blog o Kunmingu. Blog o mnie. Można by tak długo... Przygodę z Azją zaczęłam w 2004 roku. Jakiś czas później wpadłam na to, żeby zacząć zaklinać czas blogiem. Jest tu o ludziach, miejscach, kuchni, muzyce, są ciekawostki językowe i moje przygody. Nie zawsze za to pojawiają się polskie znaki, za co serdecznie przepraszam wszystkich Czytelników. 這裡我把我愛的, 我討厭的, 我感興趣的, 跟亞洲有關係的事情寫下來. 希望能幫你們消磨時間 ^.^

2008-04-29

新手機...nowy telefunken

tym razem SE 530i. Juz nie taki tajwanski (nie wisi przy nim nic rozowego ani nawet blekitnego :P), ale ma krzaki, wiec i tak go kocham :)
A jako dzwonek smsa mam gong :D

不算是臺灣手機啊 - 一點粉紅色都沒有 ;) 可以打漢字, 所以我愛它極了. Jake, 謝謝你喔! 沒有漢字的手機太爛喔...
簡訊的聲音是銅鑼的聲音 :D

2008-04-23

99%

"99% znanych mi facetow to nudziarze, a 99% z tego jednego nienudnego procentu ma juz dziewczyny. Mnostwo mezczyzn chcialoby sie ze mna zabawic[...]. Taki uklad jest dla mnie nie do przyjecia."

Podpisuje sie wszystkimi chwytnymi czesciami ciala pod tymi slowami, znalezionymi w "Cukiereczkach" Mian Mian. :P

我認識的男人白分之九十九很無聊. 那個百分之一有意思的男人, 他們白分之九十九已經有女友. 很多男人想要跟我玩; 依我看這樣不行...
這是棉棉寫的《糖》, 跟我的感覺差不多... :P

...白色玫瑰...

很口愛ㄛ... 很浪漫. 他很聰明, 我們的對話很有意思, 別人都聽不懂, 因為我們的幽默感很奇怪. 我喜歡他. 但是嘛...
告別時他給我吻別. 我不喜歡這樣子. 我已經變成臺灣人喔, 不太喜歡陌生人的觸. 喜歡是喜歡, 可是... 我還是等我的白馬王子 :P

Beata pyta: dlaczego korzystasz z portali randkowych?
Tajfun odpowiada: bo jestem niesmiala, nietowarzyska i ciezko nawiazuje kontakt z ludzmi...
Juz zescie sie posmiali? :D
***
Biala roza - rzecz przyjemna niby, ale nie pachnie. Symbol? "Jestem Ciebie wart". Melancholia. Wzdychanie. Ciekawe...

2008-04-22

西里西亞 :) Slunsk

To stamtad pochodze :)
I dlatego tak mnie cieszy Slaska piosenka misjonarzy z Afryki :)
http://www.youtube.com/watch?v=kDXoSPWVrl8&feature=related
Nie bojcie sie, klip jest od razu tlumaczeniem, a jak komus za malo, to przeklad na polszczyzne znajdziecie tutaj.
西里西亞文很特別. 別的波蘭人都聽不懂. 這是為什麼大家笑: 西里西亞文跟什麼非洲語言差不多. 那首歌就是這樣的笑話 :)

101% Hong Kongu w Hong Kongu :(

Jeden z moich ulubionych blogow azjatyckich. Trafilam nan przypadkiem i juz tak mi zostalo, a teraz jak sie probuje logowac, to mnie na strone greanpeace'u przekierowuje :(
Ling Ling, odezwij sie, daj na siebie namiar, jesli nie publicznie, to na mejla (baixiaotai na gmailu :)) bo mi teskno za wpisami o Andym i reszcie...
A jesli ktos z Was cos znajdzie, to dajcie tez znac :)

2008-04-20

telefon 手機

jak go nie odbieram, albo nie odpisuje na mesy, nie gniewajcie sie. To nie tak, ze nie mam dla Was czasu. Nie tak, ze juz Was nie lubie. Nawet nie z lenistwa. Po prostu mi zwineli telefon.
Moj slodki, tajwanski telefonik...
:(
如果我不回答你們傳的簡訊, 請你們不生氣. 這不是因為我沒有空. 不是因為我不喜歡你們了. 不是因為我太懶惰. 只是因為我的手機被偷了. 可愛, 藍藍的手機, 你在哪裡???!!!
:(

2008-04-19

約會網站

我最近很寂寞. 沒有男友很困難喔... 但是怎麼能找男朋友呢? 我對已經認識的男人都沒有興趣; 有的是我的朋友, 有的我真的喜歡, 但是愛情... 認識他們已經那麼久了, 現在我只會覺得他們很一般. 我應該認識新朋友. 但是在哪裡呢? 大學不行. 那邊的學生比我念經. 我不要弟弟. 我要會照顧我的男人. 除了學生之外還有教授們. 他們也不行. 大部分已經結婚了. 還有在波蘭我們認為教授跟自己的學生如果有關係, 這不是好事情. 我不太常出門, 而且我不太喜歡在酒吧認識男朋友. 我不想找個太喜歡酒吧的男友. :P
所以我終於等入一個波蘭約會網站. 那邊寫了我喜歡什麼樣的男人, 還有寫下自己的好處 (當然, 壞處都沒寫下來 :P). 有幾個男人對我感興趣的. 我們寫信, 開玩笑, 傳簡訊. 今天我有跟一個這樣認識的男人見面. 我穿得非常性感, 化妝得漂亮極了, 穿高跟鞋, 有點緊張喔... 很長時間我都沒約會. 我真怕... 這個人會不會喜歡我, 會不會覺得我漂亮. 我會不會覺得他很有意思, 我們能談什麼?
克拉科夫太小啊... 這個人... 我們四年前認識的... 那時候我們也用約會網站認識的...
哎喲!
我要認識朋友!!!!

2008-04-17

像兔子

我媽媽知道我在節食. 她卻很擔心這個會對身體不好. 今晚她給我打電話時這樣跟我說:
媽媽: 孩子, 請妳, 餓的話別想太多, 你必須吃!
我: 別擔心哦, 我吃很多, 只是有的東西不能吃.
媽媽: 我知道, 但是人類不該一直吃草 (草就是青菜的意思-很輕蔑的).
我: 我不是一直吃草, 我剛吃了葡萄柚.
媽媽: 這還像兔子一樣.
我: 兔子不吃葡萄柚啊!
媽媽: 只是因為沒有人會給它們葡萄柚.

:D

我想念肉...

2008-04-16

Ostrożnie, pożądanie - Eileen Chang

Mam nadzieję, że kiedyś przeczytam i zrozumiem to w oryginale. To jest dość niesamowita książeczka. Zaczęłam w ogóle od pośladków strony, bo powinnam była najpierw przeczytać, a potem obejrzeć film. No, trudno, stało się, dlatego wierzę w Ich Miłość. W książce miłości nie ma. W książce on jest brzydki i zdający sobie sprawę z własnej brzydoty. W książce ona jest piękna i zdająca sobie sprawę z tego, jak tę urodę wykorzystać. Jakieś to jest... obrzydliwe. Nie ma nic o seksie, nic o uczuciach, jest tylko suchy opis wydarzeń. Te resztę powinien sobie sam czytelnik dośpiewać, jeśli chce. Ang Lee sobie dośpiewał tak, że ja już teraz nie umiem inaczej. U niego to wszystko było bardziej romantyczne. Z uczuciem. Z męczarnią. A w książce opis jest tak suchy, że aż boli.
Nie wiem, czy tę książkę lubię. Nie wiem, czy ją jeszcze raz przeczytam. A wiem na pewno, że film jeszcze obejrzę...

Plakat z Se jie mam zamiast serwety na stole :) Książkę odłożyłam głęboko.

PS. Diety dzień drugi. Współlokatorki się ze mnie natrząsają i na dodatek obżerają się słodyczami. Mnie to nie przeszkadza, tylko... hmmm... jakoś mi się zmysł powonienia wyostrzył :P

2008-04-15

diety dzien pierwszy 節食第一天

warzywa kupione. Zupa na wodzie wlasnie sie gotuje. Dietetyczny bigos (niepodsmazona cebula, kapusta, ziola, przecier pomidorowy) takoz. Surowka zrobiona. Grejpfrut wpieprzony na obiad. Wbrew pozorom wcale nie mysle o jedzeniu.
W zasadzie to ja wcale nie mysle...
JESTEM GLODNA!!!! :P
Zartowalam ;)
Jest naprawde niezle :) Tylko rezygnacja z herbaty na rzecz tzw herbatek owocowych/ziolowych mnie troszku brzydzi :P Surowki nie sa zle. W zasadzie najbardziej mi brakuje mleka. I smazenia. I czekolady... No dobra, nie drazmy tego tematu :P

早餐: 莎拉. 午餐: 沒有肉的湯. 晚餐: 葡萄柚.
最困難的地方就是 - 跟著那個節食方式, 我不能喝茶. 只能喝薬草茶和果汁...
不能吃巧克力... >.<

2008-04-13

...od poniedzialku dieta...節食

Tak. Ja chyba naprawde niezle gotuje, skoro wszystko mi smakuje i potem zre jak glupia :P A potem to juz tylko sie moge pocieszac stwierdzeniami typu: "Linia...Linia powinna byc wyrazista i gruba, zeby ja bylo dobrze widac" albo "Moja sylwetka dazy do ksztaltu doskonalego, ktorym bez watpienia jest kula". Ale najgorsze, ze kregoslup boli.
Od poniedzialku jem tylko warzywa i owoce, a i to tylko niektore. Bez miesa, bez slodyczy, bez mleka, bez roslin straczkowych i zboz, a z owocow jablka i grejpfruty. Dwutygodniowa dieta-cud. Podobno oczyszcza organizm. Do czorta z organizmem, ja chce z powrotem sie miescic w moje ukochane ciuchy!!!!!!

我做飯做得真不錯. 所以我一直吃. 結果: 我一天比一天胖ㄛ... 等一下我就會變成球狀體...我的脊骨很疼. 我覺得不舒服. 從星期一開始我要節食. 兩個星期我只會吃果菜. 請大家為我加油! 請大家不給我飯 :P

2008-04-12

nie samą chińszczyzną czło czło czło żyje

Klopsiki zapiekane w sosie pomidorowym:

Potrzebne nam:
  • mielone miesko,
  • ziola (bazylia, oregano, majeranek itp.)
  • cebula, czosnek
  • koncentrat pomidorowy (jesli nie mamy pomidorow na sos pod ręką)
  • pieprz, sól
  • śmietana/jogurt
  • zagęstnik (mąka jakaś, ja robię z kukurydzianą)
  • ewentualnie zółty ser
  • żaroodporne naczynie
  • piekarnik

Wlaczamy piekarnik, zeby sie nagrzal do 200 stopni. Cebulkę z ziolami przysmazamy. Mieszamy z miesem, solą, pieprzem i formujemy kulki, ktore ukladamy na naczyniu zaroodpornym (zazwyczaj mieso mielone jest tak tluste, ze nie trzeba juz dodatkowo niczym go smarowac). Zalewamy sosem. Sos sklada sie z: koncentratu, smietany, zagestnika, dodatkowej porcji ziol. Na wierzch dajemy zolty ser. Wsadzamy do nagrzanego piekarnika na jakies 25 minut i w tym czasie przygotowujemy dodatki - gotujemy ziemniaki/ryz, robimy salatke.

Najbardziej mnie zawsze irytuje ta chwila, kiedy zarcie juz pachnie i widac, jak ser sie ladnie stopil...

Smacznego! :)

Tajfun a telewizor

P: Jaka jest roznica miedzy mna a telewizorem?
O: Telewizor da sie wylaczyc...

問題: 白小颱跟電視哪裡不一樣?
回答: 電視你可以關閉...

2008-04-10

...Kielce...

Festiwal kielecki zostal ograniczony do kilku wykladow. Wladze miasta w ramach solidarnosci z Tybetem chca uzmyslowic wszystkim, ze Chin i chinskich swiat/chinskiej kultury nie popieraja, bo Chiny sa be.
Ciekawe, czy rownie ochoczo zrezygnuja ze wszystkich towarow pochodzenia chinskiego? Jakos mam niejasne wrazenie, ze duzo grozniejsze dla swiata sa rakotworcze zabawki wytwarzane recznie przez nieletnich niewolnikow niz to, ze ktos opowie o roznicach kulturowych i zatanczy taniec smoka. Bawia mnie raczej tego typu protesty.

Wspolstypendysci sa na etapie kupowania biletu. Pani w BUWiWMie "nie ma czasu" przejrzec naszych papierow. Jestem zestresowana, wszystko mnie drazni, mam ochote pieprznac tym wszystkim, isc spac i dac sobie spokoj z mysleniem o stypendium.
Nie umiem nie myslec o stypendium.
我要到中國去...

2008-04-09

wieczor chinski

te notke dostalam od IKu; niniejszym ja przeklejam :)
Stowarzyszanie CTA, Instytut Konfucjusza i Szkoła Języków Obcych GLOSSA
mają zaszczyt zaprosić Państwa na WIECZÓR CHIŃSKI - kolejne spotkanie z serii „Dookoła świata”.
W programie: prelekcja i opowieść o Chinach, słowo o konfucjanizmie oraz lekcja chińskiego. Spotkanie odbędzie sie 10 kwietnia 2008 roku w Pubie STAJNIA na ul. Józefa 12 w Krakowie.
Mnie nie bedzie, ale moze ktos by chcial?

2008-04-08

Kielce :)

Czyta mnie jakis Swietokrzyzanin? :D Jak lubi to, jak pisze, to moze polubi tez to, jak mowie ;)
A bedzie okazja - w najblizszy weekend czekaja mnie wystepy goscinne w Kielcach, na wielkiej fecie azjatyckiej. Teraz powinnam napisac: wiecej szczegolow na... i podac linka. Podac linka moge (http://www.wici.info/Kalendarz,swieto_kwiatow_lampionow_i_latawcow,9580.html), ale zeby tam jakies szczegoly byly, to nie powiem, wiec przepisuje niniejszym najwazniejsze (wedlug mnie, oczywiscie!) informacje. Teoretycznie moglabym na przyklad wkleic te ulotke w pdfie, ale mi blogger strajkuje, a ze mnie zaden as informatyczny :P
Generalnie trzeba krazyc miedzy Pl. Artystow, Pl. Konstytucji i palacykiem Zielinskiego.
W piatek otwarcie festiwalu - pokazy sztuk walki, parada smokow, maraton chinskich filmow w WDK i koncert w palacyku.
Ja pojawie sie w sobote, o 16 i o 17 na Pl. Artystow. Bedzie oczywiscie o muzyce chinskiej :)
Wieczorem chinska dyskoteka na Pl. Konstytucji.
W niedziele podobno mam uczyc chinskiego :) Moze byc milo :)
Zapraszam wszystkich serdecznie :)

2008-04-03

婦幼節

Doslownie: Swieto Matek z Dziecmi :) Taki Dzien Dziecka i Dzien Kobiet w jednym, obchodzony na Tajwanie czwartego kwietnia, czyli jutro. Oczywiscie, obchodza rowniez osmomarcowy dzien kobiet (wszyscy, ktorzy twierdza, ze to socjalistyczne swieto, powinni sobie przypomniec, ze jest to rocznica wielkiej parady na rzecz rownouprawnienia kobiet, ktora miala miejsce w Chicago w 1903 roku). 4 kwietnia byl poczatkowo tylko dniem dziecka, wolnym od szkoly. Coz jednak poczac z dziecmi, ktore nie ida do szkoly, a ich rodzice pracuja? Dlatego uzgodniono, ze i kobiety moga miec wolne :) Calkiem rozsadne podejscie do sprawy, prawda?

Musze wypytac moich Tajwanczykow, jak sie to swieto obchodzi :)

PS. Wypytalam. Okazalo sie, ze swieto matek z dziecmi to zamierzchla przeszlosc (sprzed pietnastu lat z hakiem). Kobity swietuja w marcu, jak to na calym swiecie, a czwartego kwietnia jest tylko dzien dziecka. Nie jest to dzien wolny od pracy, a dzisiaj JEST wolny tylko dlatego, ze nalozyly sie nan chinskie zaduszki - Swieto Sprzatania Grobow 清明節, ktore jest swietem ruchomym w naszym odczuciu (wedlug tradycyjnego kalendarza zawsze przypada na ten sam dzien chinskiego roku :)).
Buuu...
A tak chcialam zablysnac, ze znam nowe chinskie swieto... Ale za to dostalam zyczenia z okazji dnia dziecka :D

2008-04-01

jestem ptaszkiem 我是一隻小小鳥

Dziś hit legendy tajwańskiego popu, Chao Chuana 趙傳.



有時候我覺得自己像一隻小小鳥
Czasem myślę, że przypominam małego ptaszka
想要飛卻怎樣也飛不高
Chciałbym latać, ale nie udaje mi się polecieć wysoko
也許有一天我棲上了枝頭卻成為獵人的目標
Być może kiedyś spocznę na gałęzi i stanę się celem myśliwego
我飛上了青天才發現自己從此無依無靠
Wzleciawszy ponad młodość odkryłem, że mogę polegać wyłącznie na sobie.

每次到了夜深人靜的時候我總是睡不著
Gdy zapada noc ciemna i cicha, nigdy nie mogę zasnąć
我懷疑是不是只有我的明天沒有變得更好
Zastanawiam się, czy to tylko moje jutro nie zmienia się na lepsze.
未來會怎樣究竟有誰會知道
Któż wie, jaka będzie przyszłość?
幸福是否只是一種傳說我永遠都找不到
Czy szczęście istnieje tylko w legendzie i nigdy go nie znajdę?

我是一隻小小小小鳥
Jestem małym ptaszkiem
想要飛呀飛卻飛也飛不高
Chcę latać, lecz nie umiem wzlecieć wysoko
我尋尋覓覓尋尋覓覓一個溫暖的懷抱
Wciąż i wciąż szukam ciepłych objęć
這樣的要求算不算太高
Czyżbym zbyt dużo wymagał?

所有知道我的名字的人啊你們好不好
Pozdrawiam wszystkich, którzy znają moje imię
世界是如此的小 我們註定無處可逃
Świat jest taki mały, nie mamy dokąd uciec
當我嚐盡人情冷暖
Gdy spróbuję już wszystkiego, co czai się między ludźmi 
當你決定為了你的理想燃燒
Gdy zdecydujesz się rozpalić swe marzenia.
生活的壓力與生命的尊嚴那一個重要
Co przeważy: trudy życia czy jego świętość?

:D 友誼比什麼都好

...你們有沒有奇怪的感覺? 就是...男人跟女人的友誼會不會永遠持續? 有人說一定會慢慢變成男女友的關係. 我卻相信...我們不要使我們的關係複雜化... 這樣比較好...這樣比較安全... 這樣不能傷害別人.
我不用男友 :P 男友太麻煩 :P 但是熟悉的友誼是個好東西 :P